Hvordan påvirker reklame oss?

av | feb 27, 2023

I dagens samfunn ser vi skilt og reklame overalt. På gata, på bussen, i butikken, på internett – det er alltid til stede.

Men hvordan påvirker det oss egentlig?
Skilt og reklame er spesielt designet for å påvirke oss til å kjøpe produkter vi ikke trenger, og få oss til å tenke på en bestemt måte. De er utformet for å hjelpe virksomheter med å øke salget og inntektene. Et eksempel er butikker, hvor skilt og reklame ofte er plassert ved kassa. Dette skyldes at mens vi står i kø, har vi mer tid til å vurdere om vi vil kjøpe produktet, eller ikke. Reklamer som appellerer til flere av våre sanser, som for eksempel syn, lukt eller smak, kan være mer overbevisende og dermed mer effektive. 

Undersøkelser viser at jo oftere vi ser noe, jo mer sannsynlig er det at vi liker det. Dette skyldes at vi mennesker ofte liker det som er kjent og trygt. Reklamebransjen bruker denne kunnskapen til sin fordel, ved å eksponere oss for reklamer om og om igjen, til vi endelig blir nysgjerrige på produktet og vurderer å kjøpe det.

På internett er reklamer ofte plassert på nettsider vi besøker, og de kan være vanskelig å ignorere. Disse reklamene er spesielt designet for å få oss til å klikke på dem, og de kan være lumske. Ved hjelp av databaser som beregner våre interesser basert på tidligere søk og annonser vi har klikket på, skreddersys reklamen for oss og gjør det ekstra fristende å trykke på den.

Skilt og reklamer er til stede overalt i vår hverdag og har en betydelig påvirkning på våre kjøpsvaner og vårt syn på ting. Det er viktig at vi er bevisste på dette, og at vi tar det med i betraktning når vi handler. Det er viktig å forstå at reklamer og skilt er utformet for å påvirke oss, og at det ikke alltid er i vår beste interesse å følge disse påvirkningene. Når det er sagt kan reklame også være en bra ting. Det kan hjelpe med å spre gode budskap, og hjelpe nye bedrifter i gang. 🙂

Alt i alt kan vi vel konkludere med at reklame kan være vel og bra, men at det er viktig å være bevisst på påvirkningskraften og bruke det med måte.

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *